Veebilehtede kasutatavus hea ja halva veebilehe näitel



Jakob Nielsen on välja pakkunud viis komponenti, millega mõõta mingi objekti kasutatavust. Nendeks on õpitavus, tõhusus, meeldejäävus, vead ning rahulolu. Analüüsin käesolevas ajaveebiartiklis kahte erinevat välismaa veebilehte, millest üks on kasutatav ning teine mitte. Valisin analüüsimiseks sellised lehed, millega ma varem tuttav polnud, et hinnang oleks võimalikult eelarvamuste vaba.


https://arngren.net/ 

Esimeseks analüüsitavaks leheks on Arngren.net, mis paistab olevat mingisugune Norra ostu-müügi lehekülg.

Õpitavus - antud lehekülg ei ole kergesti õpitav. Pole absoluutselt arusaadav, mida enamus lingid teevad. Näiteks eeldasin, et Norra lipu peale vajutades saab vahetada keelt, aga avaneb hoopis mingisugune teine leht (ilmselt) müügiks olevate tõlkeseadetega. Seega võib minu negatiivne hinnang olla mõjutatud ka sellest, et ma ei leia antud leheküljel keele vahetamise nuppu üles ja ei saa enamikest sõnadest aru. Siiski peaks lehekülg keelest olenemata olema intuitiivne. 

Tõhusus - Ei oska seda täielikult hinnata, sest ei saa aru, kas leht on mõeldud seal kajastatavate toodete müügiks või info edastamiseks. Toodetele klikkides ilmuvad pildid, tekst ja hinnad, kuid ei näe, et kuskilt neid ostukorvi saaks lisada või osta. Kuna leht on väga kirju, siis kindla toote leidmine tundub pigem raskendatud. Tooteid otsides ei näe pilte toodetest, ainult teksti, seega peab kõik eraldi läbi klikkima, et tooteid näha.

Meeldejäävus - kui mõelda meeldejäävuse all seda, et kui kiiresti suudab kasutaja vajalikud oskused meelde tuletada, kui mõnda aega ei ole veebilehte kasutatud, siis see on antud lehekülje puhul kohutavalt halb. Kuna leht on ülemäära kirju ning segane, siis arvan, et oskuste meeldetuletamine hiljem tagasi pöördudes on pigem raske.

Vead - veakindlus sõltub faktist, kas kasutajad saavad lehelt reaalselt kaupa osta või mitte. Kui ei saa, on kasutajatel lehel ka raskem vigu teha.

Rahulolu - kasutajakogemus pole üldse meeldiv. Leht on liiga kirju, et midagi aru saada. Isegi pikemaajalisel uurimisel jäi segaseks, mis antud lehe eesmärk on. Leht pole ka hästi paigutatud, kohati tekstid kattuvad ja plokid on asetatud üksteise peale.


https://arvana.gr/index.php?route=common/home_home

Teiseks leheküljeks on Kreeka veebipood, kus müüakse laste- ning kodutooteid.

Õpitavus - Leht on väga intuitiivne - kohe oli selge, mis antud lehe eesmärk on, olenemata faktist, et tegemist on Kreeka veebipoega.

Tõhusus - Jõudsin väga kiirelt valida välja toote ning lisada selle ostukorvi. Tooted on selgelt kategoriseeritud ning lihtne on jõuda vajaliku tulemuseni.

Meeldejäävus - kuna leht oli esimesest silmapilgust väga intuitiivne, siis ei nõua see erilisi oskusi kasutajalt. Ei pea jätma meelde midagi, kui kõik on intuitiivselt leitav.

Vead - seda punkti on pisut raske hinnata, sest pole antud veebilehelt päriselt tellinud.

Rahulolu - leht on väga hästi disainitud, värvid on kokku sobivad, silme eest ei lähe kirjuks, sest disainielementidega ei ole üle pingutatud. Toote- ning reklaampiltide kvaliteet on väga hea ja tekitab tunde, et tahaks isegi antud poest tellida.


Viited:

https://arngren.net/

https://arvana.gr/index.php?route=common/home_home

https://www.puzzlehive.com/wp-content/uploads/2017/11/web-design-singapore-usability.jpg

Kommentaarid