Üks olulisemaid traditsioonilise meedia mõjutajaid on olnud otsingumootorite loomine. Otsingumootorite abil on informatsiooni otsimine ja leidmine väga lihtsaks muutunud. Otsingumootorid on rajanud tee ka teiste uue meedia komponentide jõudmisele rahvamassideni (sest kõik algab “googeldamisest”). Tänu otsingumootoritele pole vaja enam teatmeteoseid, katalooge, ajalehti, retseptiraamatuid jne lapata, sest saab mõne sekundiga toksida otsitava sõna otsingumootorisse. Otsingumootorid on ka väga vajalikud turundusplatvormid ettevõtetele. Kuna veebist info otsimine ostude tegemiseks on niivõrd populaarne, on väga tähtis, et veebileht kuvatakse just esimeste seas paljudest tulemustest ning selleks on tekkinud mõned strateegiad, mida ettevõtted saavad ära kasutada.
Ajaloost
Enne otsingumootori leiutamist jagati veebilehti tihti läbi spetsialiseeritud Useneti uudisgruppide. Esimene otsingumootor Archie loodi 1987. aastal McGill’i ülikoolis, kuid see oli mõeldud failide otsimiseks internetist, mitte otseselt veebi sisu otsimiseks. Esimeseks veebi otsingumootoriks peetakse AliWebi, mis lasti välja 1993. aastal. Veebilehtede omanikud said Aliwebi sisestada oma veebilehed, asjakohased võtmesõnad ning veebilehe kirjelduse. Aliweb aga ei leidnud laialdast kasutajaskonda, sest tol ajal eelistasid kasutajad siiski veebis navigeerida kataloogide, listide ning kaustade abil. 1994. aastal loodi esimene edukas otsingumootor WebCrawler ning peale seda hakkas ilmuma uusi otsingumootoreid riburadapidi.
1996. aastal lõi Robin Li Yanhong RankDex süsteemi, mis järjestas veebilehti tähtsuse järjekorras otsingutulemustes. Tähtsuse määramiseks kasutas süsteem lingi-analüüsi (luges kokku kui paljud teised veebilehed on otsitavale veebilehele lingitud). RankDexi algoritm on siiani aluseks paljudele otsingumootoritele.
Google
Google on vaieldamatult kõige populaarsem otsingumootor (omab üle 75% turuosast). Google otsingumootor tuli välja aastal 1997 ning loodi Larry Page ja Sergey Brin poolt Stanfordi ülikoolis. Google edu toetub suuresti sellele, et 1997. aastaks olid teised otsingumootorid juba suuresti hädas spämmi ning otsingutulemuste asjakohasusega. Spämmivabad tulemused muutusid järjest olulisemaks, sest firmad hakkasid järjest enam kasutama veebi kaubanduslikel eesmärkidel. Selle lahenduseks hakkas Google kasutama RankDexi laadset süsteemi (PageRank) otsingutulemuste järjestamiseks. Et veebilehtede omanikud ei saaks pseudo veebilehti luues lingisüsteemi ära kasutada, võeti arvesse ka otsitavale veebilehele viitava lehe olulisust.
Silmapaistvuse strateegiad
Otsingumootorid annavad küll palju võimalusi, kuid samas on väga lihtne veebilehtedel tulemuste rägastikku ära kaduda. Kaks peamist strateegiat, kuidas saitidel on võimalik ennast rohkem nähtavaks teha otsingumootorites on SEO (Search Engine Optimization) ja SEM (Search Engine Marketing). SEO strateegia on teha ennast nähtavaks orgaaniliselt (veebilehte optimeerides) ning SEM strateegia on lihtsalt tasuda kõrgema koha eest otsingutulemustes (nn PPC ehk Pay Per Click). SEO strateegiat kasutades saab muuhulgas veebilehe silmapaistvamaks kui lisada sinna märksõnu, saada teised veebilehed enda lehte linkima ning tagada, et veebileht kiiresti laeks.
Viited:
Kommentaarid
Postita kommentaar